Czwartek, 18.01.2018

fbinstalktwyt

Wynegocjować podwyżkę

Ewa Wojnowska
Wynegocjować podwyżkę

Zdaniem ekonomisty Łukasza Komudy, dobra koniunktura na rynku sprzyja podwyżkom, bo wielu pracodawców na to stać. Jednak pracownicy muszą nauczyć się negocjować lepsze warunki pracy.

Bezrobocie w Polsce utrzymywało się na dość wysokim poziomie przez ostatnie dwadzieścia kilka ostatnich lat. Doprowadziło to do tego, że pracownicy godzili się nawet na najniższe wynagrodzenia. Niektórzy eksperci twierdzą, że zatrudnionym płaci się tak mało, jak tylko jest to możliwe, zgodnie z prawem klasyka ekonomii, Davida Ricardo.

Pracodawcy bardziej skłonni do podwyżek

Teraz, kiedy bezrobocie jest coraz mniejsze, pracownicy powinni być bardziej świadomi tego, ile warta jest ich praca i ile powinni zarabiać. Do tego potrzebna jest jednak wiedza na temat wysokości zarobków w danej branży oraz solidarność załogi w obronie wspólnych interesów. Jeśli pracują w małej, kilkuosobowej firmie, która ma problem z utrzymaniem się na rynku, to istotnie, mogą niczego nie osiągnąć. Wtedy, zdaniem eksperta, warto pomyśleć o zmianie pracy na lepiej płatną.

Ekspert z Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych (FISE) twierdzi, że właśnie teraz pracodawcy powinni być bardziej skłonni do tego, żeby dzielić się z pracownikami wypracowaną wartością dodaną, która jest nadwyżką przychodów nad ponoszonymi przez firmę kosztami.

Udziałowcy firmy zwykle uważają, że inwestowanie w kadry to marnowanie pieniędzy. Jednak, jak zaznacza Łukasz Komuda z FISE, zarząd firmy lub jej właściciel może zgodzić się na podwyżki, gdy uświadomi sobie, że w przeciwnym razie straci wielu pracowników. A to będzie się wiązało z większymi wydatkami na rekrutację i przeszkolenie nowych osób w firmie.

- Oczywiście nie wszyscy przedsiębiorcy mogą sobie pozwolić na podwyżki płac. Trzeba zauważyć, że ponad połowa polskich pracowników jest zatrudnionych w małych firmach, zatrudniających do dziewięciu osób. Tam, ze względu na niewielką produkcję i silną konkurencję, marże są niskie, więc i wartość dodana jest niewielka. Trudno oferować ludziom dobre warunki pracy, wtedy, gdy problemem jest utrzymanie stanu posiadania, np. lokalu czy maszyn - uważa Łukasz Komuda.

Dobra koniunktura do 2019 r.

Ekspert zwraca uwagę na to, że wzrost gospodarczy jest sumą wartości dodanych na rynku. To znaczy, że jedne firmy radzą sobie lepiej, a inne gorzej. Większe zamówienia na usługi i produkty to wyższe przychody przedsiębiorstwa, a przy założeniu kosztów stałych na określonym poziomie, również większe zyski. Zdaniem Komudy, sytuacja ekonomiczna, która sprzyja podwyżkom najpewniej potrwa co najmniej do do końca tego roku, ale nie dłużej, niż do połowy 2019 r. Wynika to z charakterystycznej zmienności 12-miesięcznej dynamiki stopy bezrobocia rejestrowanego.

- Pracownicy muszą jednak zwiększyć swoją siłę negocjacyjną w relacji z pracodawcami w taki sposób, żeby jak najwięcej skorzystać na obecnym wzroście gospodarczym. A będą mieli większą siłę przebicia, kiedy zaczną grupowo walczyć o swoje interesy, najlepiej w ramach związku zawodowego. Będą wtedy poważniej traktowani, niż kiedy stanie przed pracodawcą niezorganizowana grupa ludzi. Wygrają tylko wtedy, kiedy nikt nie zgodzi się na wykonywanie pracy za niższą stawkę - uważa Komuda.

Ekonomista uważa, że punktem odniesienia dla pracowników może być wzrost wynagrodzeń w firmach, które zatrudniają więcej niż 10 osób. Teraz wynosi on ok. 5 proc. Pracownicy powinni zebrać wiedzę o płacach w swojej branży i na podobnych stanowiskach do tych, które zajmują. Pozwoli im to ustalić, czy mają podstawy do ubiegania się o podwyżki u obecnego pracodawcy, czy lepiej szukać szczęścia u konkurencji. Zdaniem Łukasza Komudy, zmiana pracodawcy to zwykle najprostszy sposób na poprawę warunków finansowych.

Można zatrudnić Ukraińców

Inna sprawa, że wielu pracodawców jest zdania, że taniej i lepiej jest ściągnąć pracowników z zagranicy, gdzie zarabia się czterokrotnie mniej, niż u nas. Dlatego można zaproponować przyjezdnym gorsze warunki. Długoterminowo nie służy to oczywiście naszej gospodarce, bo utrzymuje niskie wynagrodzenia na rynku. Z drugiej strony, zachęca to Polaków do emigracji na Zachód. Poza tym, powstrzymanie wzrostu płac jest równoznaczne z ograniczeniem konsumpcji. Ekspert uważa, że odpowiada ona za 60 proc. naszej gospodarki na rynku wewnętrznym.

- W 2016 r. o ok. 65 proc. zwiększyła się ilość oświadczeń pracodawców o przyjęciu do pracy cudzoziemców z Ukrainy. W całej Polsce złożono ich ponad 1,2 mln. W pierwszym półroczu tego roku przybyło dalsze 905 oświadczeń, czyli nastąpił ich wzrost o kolejne 47 proc. Urzędy pracy zwracają uwagę na to, że jesteśmy blisko szczytu fali napływu osób z Ukrainy. Wraz ze spadkiem bezrobocia w naszym kraju, Ukraińcy zaczęli pracować w usługach, np. fryzjerskich i kosmetycznych. Poza tym pracują jako taksówkarze, sprzedawcy, kasjerzy, magazynierzy, pakowacze i kierowcy - wylicza Komuda.

Jego zdaniem Ukraińcy wolą pracować u nas, niż w Niemczech czy we Francji, m.in. ze względu na mniejszą barierę językową i kulturową. Mają też w Polsce wielu znajomych, więc mogą łatwo znaleźć kogoś, kto pomoże im znaleźć tani pokój czy uczciwego pracodawcę. No i są dość blisko domu. Mogą tu przyjechać autobusem i wrócić do rodziny np. na święta. O wyjeździe dalej na Zachód myślą ci, którzy znają dobrze język angielski lub niemiecki, mają mniej kontaktów w Polsce i są bardziej skłonni do podjęcia ryzyka.

- Tymczasem, pracodawcy w dużych polskich miastach coraz częściej narzeka na wymagania finansowe młodych pracowników. Jednak kandydaci do pracy mają do nich prawo, podobnie jak firmy do tego, żeby zaczynać rozmowę o wysokości pensji od kwoty tak niskiej, jak tylko się da. W mniejszych miejscowościach oferty pracy bardziej ograniczone, co zdecydowanie pogarsza pozycję negocjacyjną kandydatów na pracowników. Osoby, które wyjeżdżają z takich miejscowości, początkowo mają często skromniejsze wymagania finansowe, ale z czasem ich apetyty rosną - mówi Łukasz Komuda.

Wydarzenia

« Styczeń 2018 »
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Przekrój Biznesu

Nie wielkość firmy świadczy o jej rozpoznawalności, ale produkt i ludzie, którzy o jego jakość dbają każdego dnia. Tak też się dzieje w przypadku „Muszynianki”, która od wielu lat nieprzerwanie towarzyszy Polakom w domu, pracy i na dalekich wyprawach. To właśnie prestiż firmy i zaufanie klientów spowodowały, że „Muszynianka” została nominowana do tytułu Autorytet Biznesu, co jest najlepszym dowodem na to, że mniejsze przedsiębiorstwa mogą być wzorem do naśladowania dla innych, również większych firm. Cenne minerały w zasięgu ręki Biotechnolodzy badający zawartość pierwiastków odżywczych w „Muszyniance” dbają o ich poziom, szczególnie o wysoką zawartość wapnia i magnezu, czyli składników bardzo często wymagających suplementacji w codziennej diecie. Dodatkowo, pijąc „Muszyniankę”, uzupełniamy niedobory takich pierwiastków jak potas, dzięki któremu sprawnie pracuje serce i układ krążenia, a także żelazo, które wspomaga gospodarkę tlenową w organizmie. Zawarte w niej wodorowęglany...

Niskie temperatury i niesprzyjająca aura na zewnątrz skłania nas do częstszego sięgania po tłuste lub słodkie jedzenie, co w efekcie odbija się na naszej sylwetce i samopoczuciu. A przecież nie trzeba wiele, żeby odżywiać się i smacznie, i zdrowo. Wystarczy sięgać po produkty wysokiej jakości, takie jak oferuje EkaMedica. EkaMedica to dynamicznie rozwijająca się polska firma, specjalizująca się w produkcji i wdrażaniu innowacyjnych suplementów diety, w formie soków, kapsułek, ale także maści i żeli, których dobroczynne działanie skutkuje poprawą zdrowia i jakości życia nawet najbardziej wymagających klientów w każdym wieku. Oryginalne i naturalne składy Sukces produktów EkaMedica jest efektem pasji właścicieli do zdrowego stylu życia, którzy stale poszukują rozwiązań, aby podnosić jakość naszego samopoczucia. Klienci doceniają przede wszystkim wysoką jakość produktów, doskonały smak oraz oryginalne, naturalne składy. Co więcej, produkty są wytwarzane w Polsce, więc nie tracą swoich...

Maszyny i design – może się wydawać, że te dwie dziedziny nie mają ze sobą nic wspólnego, tymczasem okazuje się, że połączenie ich sił tworzy potencjał do dalszego rozwoju firmy. Tak też się dzieje w przypadku AFM Defum, firmy, która od kilkudziesięciu lat przoduje w produkcji obrabiarek skrawających do metalu - centrów pionowych, tokarek kłowych, tokarek pionowych oraz nakiełczarek. Przy tego typu konstrukcjach zawsze najistotniejsze są walory techniczne i na to głównie patrzą klienci. Nie zapominajmy jednak, że przy tak poważnych inwestycjach pod uwagę bierze się także... wygląd maszyny. Ze względu na coraz większy wybór ofert maszyn o zbliżonych parametrach, klienci coraz częściej patrzą też na estetykę i wygląd, a nawet kolorystykę danego sprzętu. – W wielu wypadkach spotykamy się z koniecznością zastosowania kolorystyki maszyny komponującej się z barwami firmowymi klienta. Te trendy rynkowe skłaniają wielu producentów obrabiarek do zwiększania inwestycji w projektowanie coraz...

Minęło 10 lat od powstania Oddziału Ścian Szczelinowych Keller Polska. Z tej okazji 11 października 2017 w warszawskim hotelu Marriott zgromadzili się twórcy, pracownicy i goście Keller Polska, aby świętować i wspominać przełomową w historii firmy dekadę. Obchody 10. lecia rozpoczął Artur Gaszewski – dyrektor naczelny Keller Polska i (jak nie omieszkał wspomnieć prowadzący imprezę Tomasz Zimoch) były zawodnik drużyny Skra Warszawa, wraz z dyrektorem finansowym i członkiem zarządu Małgorzatą Bednarską-Sordyl , przywitał tłumnie zebranych gości i wspólnie zaprosili wszystkich do wspomnień, ale też i zabawy. 10 lat Oddziału Ścian Szczelinowych w 20 letniej historii firmy przybliżyli zebranym Piotr Nowacki i Łukasz Ledziński. – Nazywam się Piotr Nowacki i od zawsze jestem marzycielem – tak swoją przemowę rozpoczął założyciel OŚS, obecnie dyrektor oddziału w Poznaniu. – Nasz oddział powstał z marzeń, ale nie było łatwo. Mieliśmy może nie pod górkę, ale bardzo dużo początkowych zadań do...

Zdecydowana większość produktów spożywczych, z jakimi mamy do czynienia na co dzień, pełna jest barwników i sztucznych konserwantów. Równocześnie wzrasta świadomość konsumentów i coraz częściej sięgają oni po wyselekcjonowane produkty z najwyższej półki, takie jak EkaMedica. Firma EkaMedica powstała w 2001 roku w Kozach, aby produkować i dostarczać Klientom naturalne preparaty: suplementy diety w formie soków, tabletek, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz kosmetyki. Marka EkaMedica od początku swojej działalności kieruje się mottem Naturalnie Znaczy Zdrowo. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wieloletnie doświadczenie i wiedza, która pozwala łączyć doświadczenie czerpane z wieloletniej tradycji medycyny naturalnej z najnowszymi technologiami i osiągnięciami współczesnej nauki. Produkty EkaMedica dostępne są dla każdego, można je znaleźć w aptekach, sklepach zielarsko-medycznych, sklepach ekologicznych i ze zdrową żywnością. Produkty tej marki dostępne są...

Firma Idźczak-Meble przez ostatnie ćwierć wieku umacniała swoją pozycję nie tylko na polskim rynku, ale i zagranicznym. Nieustająca potrzeba doskonalenia produktów, a co za tym idzie postęp, zaowocowały wciąż poszerzającym się gronem usatysfakcjonowanych klientów. W swojej branży Idźczak to niekwestionowany Autorytet. Ktoś kiedyś powiedział, że jednym z sekretów powodzenia w biznesie jest zgrany zespół ludzi, dla których sukces firmy równoznaczny jest z ich prywatnym spełnieniem. Pracownicy Idźczak-Meble nieustannie podążają za najnowszymi trendami, wyznaczając przy tym trafne kierunki i realizując coraz ambitniejsze projekty. Pozwala to firmie z sukcesem brać udział w targach i wystawach w Europie, a także poza jej granicami. Ten uznany producent mebli wie również, jak robi się marketing, na co dowodem niech będzie nawiązanie współpracy ze światowej klasy piłkarzem — Łukaszem Piszczkiem, który został ambasadorem marki IDŹCZAK-MEBLE. Idźczak-Meble to firma obecna w przestrzeni...

Wymiana handlowa między Polską a Niemcami przekroczyła w minionym roku 100 mld euro. Jest to wynik historyczny. Rynek przeżywa dynamiczne zmiany. Firma Raben jest tego świadoma i robi wszystko, by zawsze być o krok do przodu. Polska jest dziś jednym z siedmiu najważniejszych partnerów handlowych Niemiec. Silny związek z rynkiem niemieckim (27% udziału w eksporcie i 23% w imporcie) sprawia, że nie pozostajemy obojętni na to, co dzieje się za nasza zachodnią granicą. Transport do państw Unii Europejskiej wzrósł w ciągu ostatniego roku o 2,6 proc., co przyniosło polskiej gospodarce 146,3 mld euro. Kontakty handlowe z Niemcami wzrosły z kolei o 3,1 proc. Przedsiębiorcy nie spoczywają na laurach. Świadomość zwyżkującej wymiany handlowej pozwala im na pewien optymizm, któremu powinna towarzyszyć wzmożona czujność. Większy import i eksport, ale również zmiany w prawie transportowym, dyrektywy unijne, brak dostępności kierowców, stawiają kolejne wyzwania przed branżą. Wyścig ze zmianami...

Przy ratowaniu życia małych pacjentów potrzebny jest nie tylko profesjonalizm, ale i pieniądze. Firma WIŚNIOWSKI kontynuuje swoje działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. W pierwszy poniedziałek września odbyła się konferencja, która zainaugurowała akcję „Razem ratujmy małe serduszka”. Firma WIŚNIOWSKI organizuje i koordynuje przebieg całej kampanii społecznej. Jej istotą jest zebranie funduszy dla celowej fundacji Schola Cordis, która wspiera innowacyjną Klinikę Kardiochirurgii Dziecięcej w Krakowie i jej małych pacjentów, niejednokrotnie cudem wyrwanych z rąk śmierci. Akcję objęło swoim patronatem radio RMF FM oraz Dobry Tygodnik Sądecki. Najnowsza akcja to nie pierwsze działanie tego przedsiębiorstwa na rzecz społeczeństwa. Istota kampanii polega na kreatywnej współpracy firmy z jej Partnerami Handlowymi. Ci z nich, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w akcji, przekażą na szczytny cel 0,5 proc. obrotu z firmą WIŚNIOWSKI, realizowanego w ciągu trzech miesięcy,...

Andrychowska Fabryka Maszyn S.A. to jedno z najstarszych polskich przedsiębiorstw. Firma powstała w 1946 roku i od ponad 70 lat jest czołowym polskim producentem obrabiarek. Rozmawiamy z Arturem Bartkowiakiem, Prezesem Zarządu AFM DEFUM. W ubiegłym roku AFM DEFUM obchodziła jubileusz 70-lecia. Czy jest pan w stanie wskazać szczególne momenty w historii firmy? Niewątpliwie ważnym momentem z formalnego punktu widzenia był rok 1946 – kiedy znacjonalizowano prywatne przedsiębiorstwo Ludwika Cytlinga i nadano mu nazwę Andrychowskiej Fabryki Maszyn. Ten okres uważa się za formalną datę powstania Firmy o obecnej nazwie. Z punktu widzenia obecnego kształtu przedsiębiorstwa i jego dorobku, istotne były przede wszystkim momenty związanie ze wzbogacaniem wiedzy i doświadczenia zakładu. Od początku AFM specjalizowała się w produkcji tokarek. Przełomowym momentem był rok 1976 i pozyskanie kontraktu na produkcję tokarek sterowanych numerycznie dla Firmy Boehringer. To wyzwanie przyniosło bezcenne...

Nowoczesna platforma komunikacji Evenio łączy urząd z mieszkańcami. W Sierakowicach już doceniono jej funkcje, a teraz z aplikacji będą mogły korzystać kolejne gminy. O jej wdrażaniu i rozwoju rozmawialiśmy z Mariuszem Laską, kierownikiem Referatu Ochrony Środowiska w Urzędzie Gminy Sierakowice. Jak przebiegał dotychczasowy rozwój aplikacji Evenio? Aplikacja rozwijała się od 2015 roku. Wówczas był to tylko moduł związany z wywozem odpadów. Od 2016 r. zaczęła działać w większym formacie. Na początku chcieliśmy pomóc mieszkańcom, aby nie umykały im terminy wywozów śmieci. Reforma śmieciowa, która się pojawiła, wygenerowała kolejne frakcje odpadów, które trzeba było zbierać. Skorzystaliśmy z rozwiązania, jakie umożliwia aplikacja Evenio, wprowadziliśmy do niej harmonogram wywozu odpadów i to był nasz główny cel. Potem okazało się, że tę aplikację można równie dobrze wykorzystać do przekazywania informacji dotyczących gminy, więc rozszerzyliśmy to o kulturę, informacje gminne i...

WIG20 / WIG

Kursy walut

Zaloguj się

Lub zaloguj się ze swojego konta:

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
Logując się ze swojego konta zgadzasz się z postanowieniami Regulaminu portalu.

Zapisz się do newslettera

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Napisz do Nas!