Wtorek, 16.01.2018

fbinstalktw

Sądy na billboardzie

Ewa Wojnowska
Sądy na billboardzie

22 maja Piotr Matczuk i Anna Plakwicz, którzy wcześniej zajmowali się kreowaniem wizerunku Beaty Szydło, opuścili gościnne progi Kancelarii Rady Ministrów, gdzie pracowali jeszcze z Adamem Hoffmanem, niesławnej przeszłości rzecznikiem PiS, żeby założyć własną firmę Solvere. Było to konieczne, żeby mogli wesprzeć Polską Fundację Narodową.

Oboje mają wielkie zasługi dla PiS, bo najpierw pomagali w kampaniach wyborczych Andrzeja Dudy i partii, a po jej zwycięstwie Matczak został dyrektorem Centrum Informacyjnego Rządu, natomiast Plakiewicz dyrektorem departamentu obsługi medialnej CIR. Teraz Hoffman jest ich bliskim współpracownikiem i plotka głosi, że tylnymi drzwiami chce wrócić do polityki po aferze madryckiej.

Trochę brzydsze od nekrologów

Pierwszym przedsięwzięciem PFN jest akcja „Sprawiedliwe sądy”, która kosztowała 19 mln zł, której celem jest promocja reformy sądownictwa autorstwa PiS. Przygotowano ją z rozmachem. Są billboardy, kampania jest obecna również w TVP oraz w internecie (m.in. serwis sprawiedliwesady.pl). 

Pierwsze billboardy ozdobiły polskie ulice 8 września. Rzucają się w oczy, bo są łudząco podobne do nekrologów, tylko trochę większe i trochę brzydsze.

billboard 1 billboard 2 citylight billboardy

Nie ma jak kasa i przyjaciele

Kampanię organizuje i finansuje Polska Fundacja Narodowa, która została powołana w połowie ubiegłego roku przez premier Beatę Szydło do promowania pozytywnego wizerunku Polski za granicą. Budżet PFN wynosi ok. 100 mln zł rocznie, na który zrzuca się 17 największych firm państwowych.

Kampanię zainaugurowała konferencja premier Beaty Szydło i prezesa Polskiej Fundacji Narodowej Cezarego Jurkiewicza, na co dzień radnego PiS, wcześniej odpowiedzialnego za ochronę Jarosława Kaczyńskiego, oraz Macieja Świrskiego, założyciela Reduty Dobrego Imienia - Ligi przeciw Zniesławieniom.

Jurkiewicz podczas konferencji nie chciał zdradzić, jaki jest konkretnie budżet akcji, tylko skromnie zaznaczył, że nie przekracza 19 mln zł.

Łatwo było ustalić, że domenę sprawiedliwesady.pl wykupiła agencja Solvere, należąca do wspomnianej pary Piotra Matczuka i Anny Plakwicz. Prezes PFN poinformował, że Solvere dostała to zlecenie bez konkursu ofert czy przetargu, gdyż fundacja nie ma obowiązku ich organizowania, po prostu, nie obowiązuje ją prawo zamówień publicznych. A wybrano Solvere, bo jej właściciele sprawdzili się już przy kampaniach wyborczych Andrzeja Dudy i PiS-u w 2015 r. Jurkiewicz nie zdradził, które jeszcze firmy pracują przy tej akcji.

Reakcje

To, że do kampanii wybrano bez przetargu firmę byłych PR-owców Beaty Szydło, wkurzyło niektórych publicystów. Tomasz Lis z „Newsweek Polska” napisał na twitterze:

Dla Marcina Kalkhoffa, partnera BrandDoctor reforma sądownictwa to wyłącznie sprawa polityczna. - A skoro jest to sprawa polityczna, to i ta kampania ma taki charakter, czyli sąd jest pretekstem, środkiem do celu, a nie celem.

- Ośmiorniczki bledną przy tym - skomentował Krzysztof Kowalczyk z „Rzeczpospolitej”.

Zresztą, gromy posypały się na fundację i agencję ze wszystkich stron. Zdaniem części polityków, publicystów i innych komentatorów Polska Fundacja Narodowa nie miała prawa z pieniędzy od państwowych firm realizować takiej kampanii, która bardziej przypomina promowanie programu partii rządzącej niż troskę i zabieganie o wizerunek naszego kraju.

Partia Razem poinformowała, że w związku z tym zwróci się do Najwyższej Izby Kontroli o skontrolowanie działalność PFN, a PO złożyło zawiadomienie do CBA w sprawie tej kampanii. - Polska Fundacja Narodowa, zamiast realizować swoją misję, przeznacza środki na walkę polityczną PiS-u z opozycją i prezydentem Andrzejem Dudą. Pojawiają się informacje o nadużyciach, dlatego PO złożyła wniosek do CBA o zbadanie tej sprawy - poinformowała posłanka Platformy Monika Wielichowska. Pojawiły się też zapowiedzi skierowania tej sprawy do prokuratury. - PFN powinna zajmować się budowaniem polskiej marki gospodarczej za granicą. Zamiast na tę misję, wydaje pieniądze na walkę polityczną PiS-u z opozycją, a także z prezydentem Andrzejem Dudą - powiedziała Wielichowska podczas konferencji prasowej w Sejmie. - Pojawiają się informacje o nadużyciach. Grupa ludzi mocno powiązana z Beatą Szydło bogaci się kosztem Polski i Polaków z twarzą pani premier – dodała.

- Opozycji brakowało ostatnio amunicji. „Akcja billboard” dała jej świetną. Na miejscu Grzegorza Schetyny i Ryszarda Petru wysłałbym kwiaty jej pomysłodawcy - ocenił Konrad Piasecki z Radia ZET.

Nie brakło też głosów wspierających tę kampanię. Sławomir Jastrzębowski z „Super Expressu” napisał „Jeżeli chodzi o aferę billboardową, to spytajcie ludzi, których sędziowie wyrzucili na bruk z warszawskich kamienic czy jest afera...” .

Po co to wszystko

W oficjalnej informacji prasowej poinformowano, że głównym celem kampanii Fundacji są „Działania (...) mają na celu wyjaśnienie polskiej i światowej opinii publicznej znaczenia tych reform (sądownictwa – red.) oraz pokazania, że znajdują się one w nurcie europejskiego i światowego dziedzictwa demokratycznego. Kampania informacyjna, o której mowa, ma na celu ochronę wizerunku Polski przez pryzmat udanych reform dokonywanych po 2015 roku”.

inf pras billboardy

W ramach kampanii, w całej Polsce pojawiły się czarno-białe billboardy z m.in. z cytatem wyrwanych z kontekstu wypowiedzi Andrzeja Rzeplińskiego i Ireny Kamińskiej. Na jednych pisze „Niech zostanie tak jak było… Czy na pewno tego chcesz?”. Jest to parafraza słów prof. Rzeplińskiego, poprzedniego prezesa Trybunału Konstytucyjnego, który pod koniec lipca w czasie jednego z protestów przeciw popieranym przez PiS ustawom reformującym sądownictwo powiedział: „Trzeba zmienić wszystko, żeby wszystko pozostało po staremu”, a w rogu nośnika znajduje się adres strony internetowej www.takjakbylo.pl, która jednak jest nieaktywna. Właścicielem tej domeny jest agencja Solvere.

Na innych na czarnym tle zamieszczono m.in. stwierdzenie: „Sędziowie o sobie: ‘Nadzwyczajna kasta’”. To słowa Ireny Kamińskiej, sędzi NSA i prezes Stowarzyszenia Sędziów Themis, która w ubiegłym roku na Nadzwyczajnym Kongresie Sędziów Polskich powiedziała: „Całe życie broniłam sędziów. Uważam, że to jest zupełnie nadzwyczajna kasta ludzi i myślę, proszę państwa, że damy radę”. strona sady home

Zaangażowanie firmy Solvere do kampanii PFN spotkało się z „dość chłodnym i sceptycznym przyjęciem” najbliższych współpracowników premier Szydło.

Agencja, patroni i mecenasi

Agencja Solvere (co w dość swobodnym tłumaczeniu oznacza „rozwiązanie”) może spać spokojnie. Matczuk i Plakwicz podzielili się w niej władzą po połowie i wcale nie rozstali się z PiS-em. Dowodzić tego może to, że na siedzibę spółki dawni rządowi eksperci wybrali adres, pod którym mieści się kancelaria adwokacka Gotkowicz, Kosmus, Kuczyński i Partnerzy.

To właśnie ta kancelaria od lat obsługuje obecną partię władzy. Tylko w 2016 r. na usługach dla PiS zarobiła łącznie 400 tys. zł. Poza tym, jeden z partnerów w kancelarii, Grzegorz Kuczyński zasiada w radzie nadzorczej państwowego giganta energetycznego PGE. Prawnicy z kancelarii często reprezentują też samego prezesa PiS-u

Wprawdzie Solvere jeszcze nie wykonuje żadnych prac dla Kancelarii Premiera i nie wiadomo, czy będzie je wykonywała w przyszłości, ale w PiS-ie nie mają złudzeń. Jeżeli firmę zarejestrowano w Gdańsku i to pod adresem kancelarii, to znaczy, że stało się tak za zgodą Jarosława Kaczyńskiego. Że on o wszystkim wie i ich wspiera.

Także w samej partii nie mają wątpliwości, nowa firma byłych „spin doktorów” rządu może być niemal pewna zleceń z PiS-u, klubu parlamentarnego partii i Kancelarii Premiera.

„Pieprzu” całej sprawie, która coraz bardziej staje się aferą, dodaje fakt, że teraz nikt nie chce się przyznać do tego, że zlecił tę kampanię. Wiceminister sprawiedliwości, Michał Wójcik powiedział, że nie zlecił jej przeprowadzenia ani rząd, ani Zjednoczona Prawica, ani PiS. Wychodzi więc na to, że PFN wymyśliła ją z własnej inicjatywy, a państwowe koncerny dały jej na nią 19 mln zł, bo taki miały kaprys. Wiceminister wyjaśnił również, że obecność Beaty Szydło na konferencji prasowej, która inaugurowała kampanię „była przypadkowa”.

Filmy towarzyszące kampanii "Sprawiedliwe sądy"

 

 

 

Wydarzenia

« Styczeń 2018 »
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Przekrój Biznesu

Nie wielkość firmy świadczy o jej rozpoznawalności, ale produkt i ludzie, którzy o jego jakość dbają każdego dnia. Tak też się dzieje w przypadku „Muszynianki”, która od wielu lat nieprzerwanie towarzyszy Polakom w domu, pracy i na dalekich wyprawach. To właśnie prestiż firmy i zaufanie klientów spowodowały, że „Muszynianka” została nominowana do tytułu Autorytet Biznesu, co jest najlepszym dowodem na to, że mniejsze przedsiębiorstwa mogą być wzorem do naśladowania dla innych, również większych firm. Cenne minerały w zasięgu ręki Biotechnolodzy badający zawartość pierwiastków odżywczych w „Muszyniance” dbają o ich poziom, szczególnie o wysoką zawartość wapnia i magnezu, czyli składników bardzo często wymagających suplementacji w codziennej diecie. Dodatkowo, pijąc „Muszyniankę”, uzupełniamy niedobory takich pierwiastków jak potas, dzięki któremu sprawnie pracuje serce i układ krążenia, a także żelazo, które wspomaga gospodarkę tlenową w organizmie. Zawarte w niej wodorowęglany...

Niskie temperatury i niesprzyjająca aura na zewnątrz skłania nas do częstszego sięgania po tłuste lub słodkie jedzenie, co w efekcie odbija się na naszej sylwetce i samopoczuciu. A przecież nie trzeba wiele, żeby odżywiać się i smacznie, i zdrowo. Wystarczy sięgać po produkty wysokiej jakości, takie jak oferuje EkaMedica. EkaMedica to dynamicznie rozwijająca się polska firma, specjalizująca się w produkcji i wdrażaniu innowacyjnych suplementów diety, w formie soków, kapsułek, ale także maści i żeli, których dobroczynne działanie skutkuje poprawą zdrowia i jakości życia nawet najbardziej wymagających klientów w każdym wieku. Oryginalne i naturalne składy Sukces produktów EkaMedica jest efektem pasji właścicieli do zdrowego stylu życia, którzy stale poszukują rozwiązań, aby podnosić jakość naszego samopoczucia. Klienci doceniają przede wszystkim wysoką jakość produktów, doskonały smak oraz oryginalne, naturalne składy. Co więcej, produkty są wytwarzane w Polsce, więc nie tracą swoich...

Maszyny i design – może się wydawać, że te dwie dziedziny nie mają ze sobą nic wspólnego, tymczasem okazuje się, że połączenie ich sił tworzy potencjał do dalszego rozwoju firmy. Tak też się dzieje w przypadku AFM Defum, firmy, która od kilkudziesięciu lat przoduje w produkcji obrabiarek skrawających do metalu - centrów pionowych, tokarek kłowych, tokarek pionowych oraz nakiełczarek. Przy tego typu konstrukcjach zawsze najistotniejsze są walory techniczne i na to głównie patrzą klienci. Nie zapominajmy jednak, że przy tak poważnych inwestycjach pod uwagę bierze się także... wygląd maszyny. Ze względu na coraz większy wybór ofert maszyn o zbliżonych parametrach, klienci coraz częściej patrzą też na estetykę i wygląd, a nawet kolorystykę danego sprzętu. – W wielu wypadkach spotykamy się z koniecznością zastosowania kolorystyki maszyny komponującej się z barwami firmowymi klienta. Te trendy rynkowe skłaniają wielu producentów obrabiarek do zwiększania inwestycji w projektowanie coraz...

Minęło 10 lat od powstania Oddziału Ścian Szczelinowych Keller Polska. Z tej okazji 11 października 2017 w warszawskim hotelu Marriott zgromadzili się twórcy, pracownicy i goście Keller Polska, aby świętować i wspominać przełomową w historii firmy dekadę. Obchody 10. lecia rozpoczął Artur Gaszewski – dyrektor naczelny Keller Polska i (jak nie omieszkał wspomnieć prowadzący imprezę Tomasz Zimoch) były zawodnik drużyny Skra Warszawa, wraz z dyrektorem finansowym i członkiem zarządu Małgorzatą Bednarską-Sordyl , przywitał tłumnie zebranych gości i wspólnie zaprosili wszystkich do wspomnień, ale też i zabawy. 10 lat Oddziału Ścian Szczelinowych w 20 letniej historii firmy przybliżyli zebranym Piotr Nowacki i Łukasz Ledziński. – Nazywam się Piotr Nowacki i od zawsze jestem marzycielem – tak swoją przemowę rozpoczął założyciel OŚS, obecnie dyrektor oddziału w Poznaniu. – Nasz oddział powstał z marzeń, ale nie było łatwo. Mieliśmy może nie pod górkę, ale bardzo dużo początkowych zadań do...

Zdecydowana większość produktów spożywczych, z jakimi mamy do czynienia na co dzień, pełna jest barwników i sztucznych konserwantów. Równocześnie wzrasta świadomość konsumentów i coraz częściej sięgają oni po wyselekcjonowane produkty z najwyższej półki, takie jak EkaMedica. Firma EkaMedica powstała w 2001 roku w Kozach, aby produkować i dostarczać Klientom naturalne preparaty: suplementy diety w formie soków, tabletek, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz kosmetyki. Marka EkaMedica od początku swojej działalności kieruje się mottem Naturalnie Znaczy Zdrowo. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wieloletnie doświadczenie i wiedza, która pozwala łączyć doświadczenie czerpane z wieloletniej tradycji medycyny naturalnej z najnowszymi technologiami i osiągnięciami współczesnej nauki. Produkty EkaMedica dostępne są dla każdego, można je znaleźć w aptekach, sklepach zielarsko-medycznych, sklepach ekologicznych i ze zdrową żywnością. Produkty tej marki dostępne są...

Firma Idźczak-Meble przez ostatnie ćwierć wieku umacniała swoją pozycję nie tylko na polskim rynku, ale i zagranicznym. Nieustająca potrzeba doskonalenia produktów, a co za tym idzie postęp, zaowocowały wciąż poszerzającym się gronem usatysfakcjonowanych klientów. W swojej branży Idźczak to niekwestionowany Autorytet. Ktoś kiedyś powiedział, że jednym z sekretów powodzenia w biznesie jest zgrany zespół ludzi, dla których sukces firmy równoznaczny jest z ich prywatnym spełnieniem. Pracownicy Idźczak-Meble nieustannie podążają za najnowszymi trendami, wyznaczając przy tym trafne kierunki i realizując coraz ambitniejsze projekty. Pozwala to firmie z sukcesem brać udział w targach i wystawach w Europie, a także poza jej granicami. Ten uznany producent mebli wie również, jak robi się marketing, na co dowodem niech będzie nawiązanie współpracy ze światowej klasy piłkarzem — Łukaszem Piszczkiem, który został ambasadorem marki IDŹCZAK-MEBLE. Idźczak-Meble to firma obecna w przestrzeni...

Wymiana handlowa między Polską a Niemcami przekroczyła w minionym roku 100 mld euro. Jest to wynik historyczny. Rynek przeżywa dynamiczne zmiany. Firma Raben jest tego świadoma i robi wszystko, by zawsze być o krok do przodu. Polska jest dziś jednym z siedmiu najważniejszych partnerów handlowych Niemiec. Silny związek z rynkiem niemieckim (27% udziału w eksporcie i 23% w imporcie) sprawia, że nie pozostajemy obojętni na to, co dzieje się za nasza zachodnią granicą. Transport do państw Unii Europejskiej wzrósł w ciągu ostatniego roku o 2,6 proc., co przyniosło polskiej gospodarce 146,3 mld euro. Kontakty handlowe z Niemcami wzrosły z kolei o 3,1 proc. Przedsiębiorcy nie spoczywają na laurach. Świadomość zwyżkującej wymiany handlowej pozwala im na pewien optymizm, któremu powinna towarzyszyć wzmożona czujność. Większy import i eksport, ale również zmiany w prawie transportowym, dyrektywy unijne, brak dostępności kierowców, stawiają kolejne wyzwania przed branżą. Wyścig ze zmianami...

Przy ratowaniu życia małych pacjentów potrzebny jest nie tylko profesjonalizm, ale i pieniądze. Firma WIŚNIOWSKI kontynuuje swoje działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. W pierwszy poniedziałek września odbyła się konferencja, która zainaugurowała akcję „Razem ratujmy małe serduszka”. Firma WIŚNIOWSKI organizuje i koordynuje przebieg całej kampanii społecznej. Jej istotą jest zebranie funduszy dla celowej fundacji Schola Cordis, która wspiera innowacyjną Klinikę Kardiochirurgii Dziecięcej w Krakowie i jej małych pacjentów, niejednokrotnie cudem wyrwanych z rąk śmierci. Akcję objęło swoim patronatem radio RMF FM oraz Dobry Tygodnik Sądecki. Najnowsza akcja to nie pierwsze działanie tego przedsiębiorstwa na rzecz społeczeństwa. Istota kampanii polega na kreatywnej współpracy firmy z jej Partnerami Handlowymi. Ci z nich, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w akcji, przekażą na szczytny cel 0,5 proc. obrotu z firmą WIŚNIOWSKI, realizowanego w ciągu trzech miesięcy,...

Andrychowska Fabryka Maszyn S.A. to jedno z najstarszych polskich przedsiębiorstw. Firma powstała w 1946 roku i od ponad 70 lat jest czołowym polskim producentem obrabiarek. Rozmawiamy z Arturem Bartkowiakiem, Prezesem Zarządu AFM DEFUM. W ubiegłym roku AFM DEFUM obchodziła jubileusz 70-lecia. Czy jest pan w stanie wskazać szczególne momenty w historii firmy? Niewątpliwie ważnym momentem z formalnego punktu widzenia był rok 1946 – kiedy znacjonalizowano prywatne przedsiębiorstwo Ludwika Cytlinga i nadano mu nazwę Andrychowskiej Fabryki Maszyn. Ten okres uważa się za formalną datę powstania Firmy o obecnej nazwie. Z punktu widzenia obecnego kształtu przedsiębiorstwa i jego dorobku, istotne były przede wszystkim momenty związanie ze wzbogacaniem wiedzy i doświadczenia zakładu. Od początku AFM specjalizowała się w produkcji tokarek. Przełomowym momentem był rok 1976 i pozyskanie kontraktu na produkcję tokarek sterowanych numerycznie dla Firmy Boehringer. To wyzwanie przyniosło bezcenne...

Nowoczesna platforma komunikacji Evenio łączy urząd z mieszkańcami. W Sierakowicach już doceniono jej funkcje, a teraz z aplikacji będą mogły korzystać kolejne gminy. O jej wdrażaniu i rozwoju rozmawialiśmy z Mariuszem Laską, kierownikiem Referatu Ochrony Środowiska w Urzędzie Gminy Sierakowice. Jak przebiegał dotychczasowy rozwój aplikacji Evenio? Aplikacja rozwijała się od 2015 roku. Wówczas był to tylko moduł związany z wywozem odpadów. Od 2016 r. zaczęła działać w większym formacie. Na początku chcieliśmy pomóc mieszkańcom, aby nie umykały im terminy wywozów śmieci. Reforma śmieciowa, która się pojawiła, wygenerowała kolejne frakcje odpadów, które trzeba było zbierać. Skorzystaliśmy z rozwiązania, jakie umożliwia aplikacja Evenio, wprowadziliśmy do niej harmonogram wywozu odpadów i to był nasz główny cel. Potem okazało się, że tę aplikację można równie dobrze wykorzystać do przekazywania informacji dotyczących gminy, więc rozszerzyliśmy to o kulturę, informacje gminne i...

WIG20 / WIG

Kursy walut

Zaloguj się

Lub zaloguj się ze swojego konta:

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
Logując się ze swojego konta zgadzasz się z postanowieniami Regulaminu portalu.

Zapisz się do newslettera

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Napisz do Nas!