Niedziela, 24.09.2017

fbinstalktw

Etyka fundamentem

Ewa Wojnowska
Etyka fundamentem

Mówi się, że etyka powinna być podstawą działań każdej firmy i organizacji biznesowej. Jej stosowanie służy lepszemu robieniu interesów.

 

- Mądrzy przedsiębiorcy dbają o swoich pracowników - podkreśla prof. Elżbieta Mączyńska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie- Bo wiedzą, że w końcowym rozrachunku przekłada się to na korzyść i renomę firmy. Praktyka gospodarcza pokazuje jednak, że nie jest z tym najlepiej – zaznaczyła pani profesor.

Najczęstsze przewinienia pracodawców

- Najczęściej popełnianym błędem pracodawców w Polsce jest to, że starają się tworzyć wizerunek firmy zaangażowanej społecznie, działającej zgodnie z kodeksem etyki. Później okazuje się jednak, że środowisko pracy nie jest do tego przygotowane, że warunki pracy narażają pracownika na utratę zdrowia, że pracownicy pracują w nadgodzinach – uważa Jakub Bejnarowicz z Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA.

Tymczasem, w Polsce rynek pracy nieustannie się zmienia, maleje bezrobocie i poprawia się sytuacja pracowników, choć niestety, nie wszędzie. - W większych miastach pracodawcy zaczynają dostrzegać te aspekty. Są tam firmy międzynarodowe, mamy do czynienia z rynkiem pracownika, który może wybierać gdzie chce pracować. Im większa konkurencja, tym większa świadomość pracodawców i pracowników. Problem jest wśród małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Bejnarowicz.

Z ubiegłorocznego badania firmy 4P Research Mix wynika, że etyka w biznesie jest szczególnie ważna dla najmłodszego pokolenia pracowników. 70 proc. młodych ludzi z tzw. pokolenia Y deklaruje, że oczekuje od swoich pracodawców głównie szacunku dla siebie i partnerów biznesowych, uczciwości i transparentności.

Jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed firmami w otoczeniu gospodarczym, które tak dynamicznie się zmienia, jest codzienne działanie w zgodzie z normami etycznymi i obowiązującym prawem. Dlatego coraz więcej organizacji wdraża i prowadzi aktywną politykę compliance.

Compliance, to słowo, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zgodność”. W biznesie tak jest nazywane nowoczesne narzędzie kontroli i monitoringu, które ma zapewnić firmom działanie zgodne z prawem, normami etycznymi i wewnętrznymi zasadami. Po to rozwiązanie zwykle sięgają te przedsiębiorstwa, które wierzą, że etyczny i odpowiedzialny sposób działania są atrybutami i nadrzędnymi wartościami nowoczesnej firmy, które wzmacniają jej codzienną działalność.

Drogowskaz Global Compact

Dla wielu światowych firm swego rodzaju drogowskazem tego, jakie zasady postępowania należy przyjąć po to, żeby działać etycznie i zgodnie z prawem, stała się inicjatywa Global Compact, czyli międzynarodowy projekt, którego celem jest zachęcenie przedsiębiorstw na całym świecie do przyjęcia zrównoważonych i odpowiedzialnych społecznie polityk oraz do składania sprawozdań z ich wdrażania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Jej sygnatariusze zobowiązali się do przestrzegania dziesięciu podstawowych zasad w zakresie ochrony praw człowieka i ochrony pracy (np. zakaz zatrudniania dzieci, określenie maksymalnego tygodniowego czasu pracy), ochrony środowiska i etyki w biznesie.

Te wytyczne Global Compact posłużyły wielu organizacjom biznesowym do opracowania wewnętrznych dokumentów, które są gwarantem etycznego i zgodnego z prawem zachowania.

Najważniejsze jest jednak wdrożenie i spopularyzowanie systemu compliance wśród pracowników, którzy przecież są najważniejszymi wykonawcami jej etycznych założeń. To oni swoimi działaniami codziennie reprezentują firmę, budują jej wewnętrzny i zewnętrzny wizerunek. - Dlatego tak ważne jest to, żeby dobrze znali właściwe zasady postępowania i potrafili się do nich stosować w codziennej praktyce – powiedział Bejnarowicz. - Potrzebny jest też skuteczny system monitorowania, czy te zasady są faktycznie przestrzegane, czy decyzje jakie podejmują, są z nimi zgodne i czy pracownicy zawsze właściwie postępują – dodał.

Firmy, które decydują się na wdrożenie systemu compliance zdają sobie sprawę z tego, że przynosi im to wiele korzyści. Nadrzędną jest zredukowanie do minimum ryzyka potencjalnych naruszeń prawa i konsekwencji prawno-finansowych, jakie mogą z tego wynikać.

Również pracownicy czują się takich firmach lepiej, bo mają poczucie stabilizacji, bezpieczeństwa i zaufania w relacjach z przełożonymi i kolegami.  Firmie łatwiej jest też współpracować z podmiotami zewnętrznymi, ponieważ system kodeksów i norm wewnętrznych reguluje zasady postępowania w różnych sytuacjach biznesowych i społecznych, nie pozostawiając wątpliwości co do tego, co jest słuszne i jak należy postępować. Wygrywają też partnerzy biznesowi, bo zyskują poczucie bezpieczeństwa, a klienci i konsumenci pewność, że dostają usługi i produkty od firmy czy organizacji biznesowej, która przestrzega standardów etycznych.

Podmioty biznesowe, które prowadzą w swoich organizacjach politykę compliance działają na rzecz etycznego i odpowiedzialnego biznesu. Etyczne zachowanie w biznesie jest bowiem nie tylko podstawą uczciwych praktyk rynkowych, ale też integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu.

PATRONATY REDAKCJI

« Wrzesień 2017 »
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nie
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Przekrój Biznesu

Przy ratowaniu życia małych pacjentów potrzebny jest nie tylko profesjonalizm, ale i pieniądze. Firma WIŚNIOWSKI kontynuuje swoje działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. W pierwszy poniedziałek września odbyła się konferencja, która zainaugurowała akcję „Razem ratujmy małe serduszka”. Firma WIŚNIOWSKI organizuje i koordynuje przebieg całej kampanii społecznej. Jej istotą jest zebranie funduszy dla celowej fundacji Schola Cordis, która wspiera innowacyjną Klinikę Kardiochirurgii Dziecięcej w Krakowie i jej małych pacjentów, niejednokrotnie cudem wyrwanych z rąk śmierci. Akcję objęło swoim patronatem radio RMF FM oraz Dobry Tygodnik Sądecki. Najnowsza akcja to nie pierwsze działanie tego przedsiębiorstwa na rzecz społeczeństwa. Istota kampanii polega na kreatywnej współpracy firmy z jej Partnerami Handlowymi. Ci z nich, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w akcji, przekażą na szczytny cel 0,5 proc. obrotu z firmą WIŚNIOWSKI, realizowanego w ciągu trzech miesięcy,...

Andrychowska Fabryka Maszyn S.A. to jedno z najstarszych polskich przedsiębiorstw. Firma powstała w 1946 roku i od ponad 70 lat jest czołowym polskim producentem obrabiarek. Rozmawiamy z Arturem Bartkowiakiem, Prezesem Zarządu AFM DEFUM. W ubiegłym roku AFM DEFUM obchodziła jubileusz 70-lecia. Czy jest pan w stanie wskazać szczególne momenty w historii firmy? Niewątpliwie ważnym momentem z formalnego punktu widzenia był rok 1946 – kiedy znacjonalizowano prywatne przedsiębiorstwo Ludwika Cytlinga i nadano mu nazwę Andrychowskiej Fabryki Maszyn. Ten okres uważa się za formalną datę powstania Firmy o obecnej nazwie. Z punktu widzenia obecnego kształtu przedsiębiorstwa i jego dorobku, istotne były przede wszystkim momenty związanie ze wzbogacaniem wiedzy i doświadczenia zakładu. Od początku AFM specjalizowała się w produkcji tokarek. Przełomowym momentem był rok 1976 i pozyskanie kontraktu na produkcję tokarek sterowanych numerycznie dla Firmy Boehringer. To wyzwanie przyniosło bezcenne...

Nowoczesna platforma komunikacji Evenio łączy urząd z mieszkańcami. W Sierakowicach już doceniono jej funkcje, a teraz z aplikacji będą mogły korzystać kolejne gminy. O jej wdrażaniu i rozwoju rozmawialiśmy z Mariuszem Laską, kierownikiem Referatu Ochrony Środowiska w Urzędzie Gminy Sierakowice. Jak przebiegał dotychczasowy rozwój aplikacji Evenio? Aplikacja rozwijała się od 2015 roku. Wówczas był to tylko moduł związany z wywozem odpadów. Od 2016 r. zaczęła działać w większym formacie. Na początku chcieliśmy pomóc mieszkańcom, aby nie umykały im terminy wywozów śmieci. Reforma śmieciowa, która się pojawiła, wygenerowała kolejne frakcje odpadów, które trzeba było zbierać. Skorzystaliśmy z rozwiązania, jakie umożliwia aplikacja Evenio, wprowadziliśmy do niej harmonogram wywozu odpadów i to był nasz główny cel. Potem okazało się, że tę aplikację można równie dobrze wykorzystać do przekazywania informacji dotyczących gminy, więc rozszerzyliśmy to o kulturę, informacje gminne i...

Dach nad głową to jedna z najważniejszych potrzeb każdego człowieka. Tymczasem dach dachowi nierówny, dlatego warto zainwestować w najwyższej jakości dachówki renomowanej marki, takiej jak Gerard Roofing Systems. Nowoczesne technologie i wysoka jakość – to dewizy, jakimi kieruje się firma Gerard, która już 60 lat jest innowatorem w zakresie powlekanych, wytłaczanych dachówek metalowych z posypką skalną i największym producentem na świecie, z czteroma zakładami produkcyjnymi (w Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych, Malezji i na Węgrzech). W Polsce firma Gerard obecna jest już od ponad 25 lat, co zaowocowało szeroką i doświadczoną bazą przeszkolonych dekarzy oraz zespołów sprzedażowych i serwisowych, jak również bogatą bazą obiektów referencyjnych. Na samym tylko Podhalu blisko 10 000 domów pokrytych jest blachodachówką Gerard Corona, podobnie jest z największymi i prestiżowymi hotelami, restauracjami, jak i tysiącami domów w całej Polsce. Pionierską technologią, jaką może sie...

Już od dłuższego czasu można zauważyć trend budowy przestrzeni handlowych na nowych osiedlach mieszkaniowych. Taki stan rzeczy to rozwiązanie korzystne zarówno dla potencjalnych inwestorów, jak i przyszłych mieszkańców. Osoby planujące własny biznes, otwierając lokal na nowo powstającej inwestycji, zyskują spore grono klientów, lokatorzy zaś – podstawowe usługi mają na wyciągnięcie ręki. Powstające od 2012 roku osiedle Nowe Ogrody sukcesywnie poszerza swoją ofertę - stawia kolejne funkcjonalnie zaprojektowane mieszkania oraz lokale usługowe. W ramach pierwszych dwóch etapów powstało łącznie 158 mieszkań, które otrzymały prawomocne pozwolenie na użytkowanie i zostały przekazane w ręce mieszkańców. Najemców zyskały również lokale handlowe. Wszystkie zostały skomercjalizowane, a na osiedlu pojawiły się dodatkowe usługi. Obecność dyskontu spożywczego, salonu kosmetycznego, salonu fryzjerskiego oraz licznych gabinetów lekarskich podniosły atrakcyjność osiedla. – Możemy już mówić, że na...

Lokalny potencjał
06.06.2017

Już od dłuższego czasu można zauważyć wśród przedsiębiorców pewien trend dotyczący lokalizacji inwestycji. Coraz częściej właściciele firm decydują się na budowę nowych fabryk i zakładów w Polsce północno-wschodniej. Przyczyny takiego stanu rzeczy są oczywiste. Przykładem regionu, który od momentu transformacji ustrojowych i szeregu reform gospodarczych, zmienił się nie do poznania jest dawne województwo suwalskie. 20 lat temu tę część kraju nazywano Polską B. Wydaje się, że zastosowanie tam narzędzi wspierających gospodarkę, przyniosło oczekiwany skutek. I nie tylko dla samego regionu, ale też dla przedsiębiorców. Co dzisiaj przyciąga inwestycje do Polski północno-wschodniej? Przede wszystkim pracownik. Coraz częściej mówi się o rynku pracownika. Pracodawcy mają coraz większy problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. W województwie podlaskim, czy warmińsko–mazurskim ten problem, nawet jeśli występuje, to w znacznie mniejszej skali niż w innych częściach kraju....

W ostatnich miesiącach ustawodawca i organy administracji państwowej dość często poruszały tematy bliskie działalności TFI, jak na przykład nowelizacja ustawy o funduszach inwestycyjnych (UFI), opodatkowanie niektórych dochodów funduszy, czy MIFID II. Najgłośniej jednak mówi się ostatnio o konsekwencjach zmiany UFI w zakresie objęcia jej zakresem tak zwanych Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych. O mechanice zmian i ich wpływie na rentowność obecnie funkcjonujących przedsięwzięć, rozmawialiśmy z Tomaszem Bedla, Wiceprezesem oraz Dyrektorem Departamentu Prawnego w Copernicus Capital TFI S.A. Najważniejszym efektem ustawowych zmian jest obowiązek uzyskania zezwolenia lub rejestracji w Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) do 4 czerwca br. przez spółki, które zebrały lub zamierzają zebrać aktywa od wielu inwestorów w celu ich lokowania zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, jako tzw. Alternatywne Spółki Inwestycyjne (ASI). Jest to nowa rynkowa kategoria, do której zaliczają się tak...

W dniu 4 czerwca 2016 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 31 marca 2016 r. W wyniku nowelizacji, na spółki prawa handlowego, które prowadziły działalność inwestycyjną jako fundusze venture capital lub private equity w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych, zostały nałożone nowe obowiązki regulacyjne, a same spółki zostały objęte nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). W świetle nowych przepisów podmioty te muszą uzyskać status Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych (ASI). Jak podkreśla radca prawny Michał Reszka z Exentis Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych specjalizującej się m.in. w prowadzeniu postępowań przed KNF - Zakres podmiotów objętych regulacją zdecydowanie wykracza poza standardowe skojarzenia co do podmiotów rynku kapitałowego . Za spółkę ASI może być potraktowana każda spółka, która zebrała lub zamierza zebrać aktywa od wielu inwestorów w celu ich lokowania zgodnie z określoną polityką inwestycyjną. Każda taka spółka...

WIG20 / WIG

Kursy walut

Zaloguj się

Lub zaloguj się ze swojego konta:

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
Logując się ze swojego konta zgadzasz się z postanowieniami Regulaminu portalu.

Zapisz się do newslettera

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Napisz do Nas!